سنگ به عنوان متریال اصلی در نمای ساختمان ها به کار می رود و بیش تر ساختمان ها دارای نمایی با طیف رنگی کرمی-خاکی هستند. آن ها آجر را به عنوان یک متریال بومی انتخاب کرده و به عنوان رنگی گرم برای ایجاد جذابیت بیش تر استفاده کرده اند. طراحان از متریال آجر به عنوان راهکاری برای ورود نور بدون نگرانی از محرمیت خانه های مجاور استفاده کردند. همچنین باید افزود که استفاده از مثلث های بزرگ در نما، پوسته را به قطعات مسطح تقسیم می کند، که خود ناشی از هندسه مختلف زمین پروژه است که در نمای پروژه نیز به شکلی ملموس و متفاوت آشکار می شود. طراحان در جهت ایجاد یکپارچگی پوسته بیرونی و القای هویت واحد به مجتمع، نمای جنوبی را به یک شبکه مدولار تبدیل کردند. نمای منحنی ساختمان یک حرکت محدب و مقعر مانندی را دنبال کرده و نظام هندسی نوارهای منحنی، جهت متحد کردن این سه برج و نمایش آن به صورت یک ساختمان واحد به کار رفته اند. حجم نمای ساختمان دارای حرکتی منحنی و سیال می باشد که معرف روحیا و شخصیت کلی این دفتر می باشد. یکی از چالش های اصلی پروژه این بود که نمای ساختمان معرف و نمایانگر فضای داخلی آن نیز باشد.
این فرم ساده ی سازه های چوبی دیوار چینی های سنتی منطقه گیلان را دارد که به زگالی (زینگالی) معروفند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، طراح از این مسأله استفاده نموده و تمرکز خود در طراحی نما را در جبهه ی جنوبی و غربی گذاشته و با کمی پیشآمدگی و به علاوه با استفاده از فرم نمادین شیب دار به شکلی کاملا متفاوت و مدرن که در بیش تر ساختمان های سنتی در این منطقه رایج است تنوعی در نما ایجاد کرد، به گونهای که حجمی زاویهدار بر روی مکعبی ساده قرار گرفته است. آجرهای نمای شمالی در جهت شکل دادن به شکل خمیده ورودی طراحی شده آن، با یک نگاهی دقیق تر می بینید که دهانه های شیشه ای در کنار آجرها قرار دارند که یادآوری آب جاری در ماسه ها برای ایجاد حس طبیعت محلی است. در این پروژه آجرها به صورت کرکره هایی که روی سطح شیشه ای نما کشیده شده اند، دید مناسب به فضای بیرونی شهر تعریف جدیدی از کاربرد آجر را نمایش می دهد که کانسپت اصلی پروژه را شکل می دهد.
نمای مدرن سفید و صیقلی در میان تمام ساختمان های موجود قهوه ای قدیمی اطراف چشم نواز به نظر می رسد. طراحی تراس های سبز به همراه بام سبز از نقاط قوت این پروژه به حساب می آیند و موجب خلق نمای پویا شده است. در ضلع شمالی لایه آجری پرمنفذ، فاصله ای از خود ساختمان ایجاد می کند و فضایی برای کاشت گیاهان و افزایش تهویه و طراوت بوجود می آورد. این ساختمان مسکونی نمونه ای موفق از ساختمان های مسکونی اجرا شده در اصفهان می باشد که توسط دفتر معماری طرح و ساخت صفحه طراحی شده است. طراحان در طراحی نمای این ساختمان از معماری بومی استان گیلان استفاده کرده و با تکیه بر آنالیز ویژگی های کاربردی، فرمی و هندسی المان ها در خانه های سنتی و روستایی به یک الگوی مناسبی دست یافتند. در نتیجه، نمای ساختمان از ترکیب یافتن فضای نیمه باز بالکن ها با الگوی زگالی ایجاد شد. بانه در دامنه شمالی کوههای زاگرس واقع شده و از آب و هوای کوهستانی برخوردار است.
این ساختمان در تهران قرار دارد و توسط گروه معماری باراد اجرا شده است. این پروژه نمونه ای دیگر از نماهای مدرن اجرا شده در تهران می باشد. به گونه ای که می توان نمای یک ساختمان را پوشش و لباس آن ساختمان در نظر گرفت. برای تسلط بر نور خورشید، کنترل آن و همچنین حفظ حریم خصوصی، متریال فلز کار شده روی نمای ساختمان با برش CNC به صورت شبکه ای در آمده است. نمای این ساختمان مسکونی به چهار بخش تقسیم شد که دو بخش آن فرو رفته و دو بخش آن برجسته بود. متریال اصلی در طراحی نمای این ساختمان مسکونی، آجر بود که در ترکیب با بتن به کار رفته است. طراحان نمای مدرنی را طراحی کردند که معرف معماری سنتی ایرانی نیز بود. از این رو می توان گفت که نمای هر ساختمان معرف شخصیت و هویت فضای داخلی آن نیز می باشد و نمای زیبا و جذاب یک ساختمان می تواند تأثیر بسزایی در ذهن کاربران و مخاطبانش داشته باشد. هر کجا که یک دید مناسب وجود دارد، ستون های آجر از یکدیگر فاصله می گیرند و دیدگاه جذاب را شکل می دهند. طرح معماری این ساختمان بر اساس معماری خانه های قدیمی کاشان می باشد.
خانه پالیز در انتهای کوچه ی پالیز در میان باغ های مرکبات بهشهر قرار گرفته است. مجتمع اداری-تجاری هور در تهران قرار گرفته است. مجتمع تجاری الماس در کرج قرار دارد. این ساختمان اداری در اصفهان قرار گرفته است. این ساختمان مسکونی در منطقه ی ماکو در آذربایجان غربی قرار گرفته است. دسترسی به همه این مطالب به صورت پراکنده ممکن است برای کاربران دشوار باشد. طراح این ساختمان را برای پدر و مادر خود طراحی کرده است. متریال اصلی برای پوشش نمای این بازارچه آجر می باشد. بدنه این ساختمان فلزی بوده و عمده متریال به کار رفته در نمای آن شیشه و سطوح فلزی می باشد. نمای این ساختمان یک حجم واحدی است که در آن شکاف هایی مطابق با عملکرد فضایی و نور خورشید ایجاد می شود. نمونه های زیر شامل طراحی نمای ساختمان هایی با کاربری، مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی و درمانی می باشند. عمده متریال به کاررفته در نمای این ساختمان تایل های بتنی می باشد. متریال کاربردی در طراحی نما چوب و سنگ می باشد. متریال به کار رفته در نمای ساختمان سنگ و آجر می باشد. در طراحی نمای این پروژه از سنگ تراورتن و سبک آرت دکو استفاده شده است. در این پروژه نیز چنین بوده و طراحان با استفاده از آجر به تزئین نمای این ساختمان پرداختند.
یکی از دلایل آن این است که در سال های اخیر آجر یکی از ارزان ترین متریال در به خاطر نوسازی شهر مشهد به حساب می آید. این پروژه شامل بازسازی یک ساختمانی با قدمت ۲۰ سال می باشد که در تهران واقع شده است. طراحان برای طراحی نمای این ساختمان فرهنگی آجر را انتخاب نمودند که با بافت منطقه و روحیه معماری ایرانی سازگار بود. طراح در جهت رسیدن به هدف اصلی تمایلی به طراحی ساختار ساده بود و بدین منظور خطوط ساده عمودی را برای طراحی نمای آن انتخاب کرد. به آثار معماری گذشته که می نگریم، می بینیم که معماران هیچ گاه سطوح آجرکاری را ساده رها نکرده اند و همواره سعی کردند تا با استفاده از نوع چینش آجرها طرح های خلاقانه ایجاد کنند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید، نمای ساختمان ساده و مدرن می باشد و در میان بافت فرسوده محله برجسته نمایانده می شود. برای جلوگیری از اتلاف گرما، بافت شهر کاملاً متراکم است. از طرفی دیگر باید بگوییم که نما به عنوان پوسته خارجی، ساختمان را از خرابی ها و آسیب های ممکن محفوظ می دارد و مهم تر از همه این که نمای هر ساختمان به آن شخصیت می دهد و باعث می شود تا در میان ساختمان های مجاور متمایز و برجسته تر دیده شود.
طرح نمای پروژه از هندسه الماس تراش خورده بر گرفته شده که دارای زوایای خاصی است. طرح نمای ساختمان نیز با توجه به نوع فعالیتش بر گرفته از ریل های قطار می باشد. حرکت این مدول ها در راستای شرقی و غربی ضمن ایجاد تراس هایی مستقل برای بعضی از واحد های اداری، سعی بر اشاره ی استعاری به راهکار گوشه سازی در معماری ایرانی، با بکارگیری هندسه تکرار پذیر برای تغییر فرم توده بنا داشتند. جای گذاری تمامی المان ها، بر اساس ساختار پلان و بر هم نهشت هر واحد بر دیگری شکلگرفته و ارتباط تنگاتنگی میان فرم و عملکرد را به وجود آورده است. در طراحی نمای این ساختمان مسکونی عمده مترایل به کالر رفته آجر و سنگ می باشد.در این پروژه ایجاد تنوع و پرهیز از صلب بودن نما به وسیله غیر هم سطح نمودن سطوح اصلی بصری و ایجاد حجم در سمت تراس ها با توجه به فاکتور اقتصاد و ایجاد هماهنگی با نماهای مجاور با تلفیق سنگ و آجر و روح بخشی به آن به وسیله نورپردازی صورت پذیرفته است. اولین ارتباط افراد با هر ساختمان از طریق پوسته ی خارجی (نمای) آن شکل می گیرد.
بنابراین صفحه نما به قطعات خردی تقسیم شده که این قطعات با جلو و عقب شدن و گرفتن زوایای کم نسبت به یکدیگر در محدوده مجاز ساخت و ساز تحرک را به این نما افزودند. طراحی این آپارتمان را استودیو دوازده انجام داده است. این ساختمان توسط شهاب علیدوست و همکاران طراحی شده است. این پروژه یکی دیگر از نماهای مدرن اجرا شده در اصفهان می باشد. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه ها از متریال گوناگونی در ساخت آن ها استفاده شده که به طور خلاصه راجع به هرکدام توضیح خواهیم داد. از طرفی طراح در طراحی نمای این ساختمان از برج طغرل الهام گرفته است. این بنا توسط گروه معماری مدام طراحی شده است. این پروژه شامل معماری و طراحی داخلی فرهنگسرای برزک در کاشان می باشد و توسط گروه معماری آرکافیس طراحی شده است. در این مطالب اطلاعاتی در مورد روند طراحی و اجرای آن ها به طور خلاصه شرح داده شده است. در طراحی نمای ساختمان موارد زیادی وجود دارد که طراحان در هنگام طراحی باید آن ها در نظر بگیرند. طراحان دلیل اصلی انتخاب این متریال را سازگار بودش با اقلیم اصفهان مطرح کرده اند.
انتخاب رنگ سفید به دلیل بازتاب بالای نور خورشید بود و انتخاب چوب به این دلیل بود که از ظرفیت حرارتی بالایی برخوردار است و می تواند نوسانات دما را در داخل ساختمان کاهش دهد. انتخاب چوب برای نمای ساختمان به دلیلی ماهیتش، ساختمان را به طبیعت نزدیک می سازد. متریال انتخابی برای نما سنگ و شیشه می باشد و با استفاده از آن ها کنتراست ایجاد شده و همین امر نگاه مخاطبان را به خود جذب می کند. این امر به کنترل نور شدید خورشید و حفظ حریم خصوصی دید کمک می کند. طراحان در طراحی این پروژه با چالش هایی مانند حفظ حریم خصوصی و کنترل میزان ورود نور و گرمای ورودی به داخل ساختمان روبرو بودند. در طراحی نمای این ساختمان به منظور حفظ حریم خصوصی و چشم انداز داخلی، پوسته ی شفاف اصلی مهم و اساسی بود. در طراحی نمای این ساختمان فاکتورهایی چون شفافیت جهت بهره مندی از نور طبیعی در فضای داخلی و همچنین ایجاد نمای صلب متناسب با چشم انداز شهری در الویت قرار داشت. کارفرما از طراحی می خواست تا نمای مدرن و نیمه شفافی را طراحی کنند تا در عین زیبا بودن، فضای داخلی از نور طبیعی بهره مند گرد و کارمندان بتوانند از چشم انداز زیبای برون ساختمان بهره ببرند.
طراحان تصمیم گرفتند تا با ایجاد سوراخ هایی در پوسته آجری با نور بازی کنند که در اصطلاح شاباک نامیده می شود. در این پروژه نیز طراحان قصد داشتند در طراحی نمای ساختمان گلزار از فضای سبز استفاده شود تا علاوه بر اینکه پاسخی به فضای سبز حیاط باشد، احساسی از سرزندگی هم به نما افزوده شود. همچنین باید این نکته را نیز افزود که نمای هر ساختمان علاوه بر جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر آن نقش مهمی نیز در زیباسازی منظر شهری خواهد داشت. بافت چوبی نیمه باز در بالکن ها علاوه بر ایجاد محرمیت در فضای داخلی، میزان ورود نور را کنترل می کند. متریال نیمه مات نیز با رنگ خنثی در طبقات جهت کنترل میزان نور به کار رفته است. آن ها برای این که ارتفاع طبقات بلندتر دیده شوند و خط های افقی بارش گیرها را خنثی کند، آجرها را به صورت عمودی و با خطوط بند عمودی تیره به کار برده اند. اگر همراه ما در خط معمار باشید، دیدید که در طی مطالب مختلف نمونه های متعددی از این نماها را برای شما به اشتراک گذاشتیم. از این رو چنین عامل تعامل فضای اقامتی با شهر می باست، ظاهری دلچسب و پویا از وجه بیرون نیز داشته باشد.
انتخاب این متریال برای نمای ساختمان به تعبیت از متریال کاربردی در طراحی نمای ساختمان های این منطقه در دهه ی ۱۳۴۰ می باشد. در طراحی نمای این پروژه طراحان از کرکره های چوبی استفاده کرده تا فضای داخلی از نور خورشید در طول روز بهره مند گشته و به علاوه در مصرف انرژی صرفه جویی شود. طراحان نمای ساختمان را بر اساس ساختار و کاهش حجم در برابر سطح و منطبق با عملکرد فضای داخلی، پنجره هایی رو به جنوب با توجه به اقلیم اصفهان با سایبان متحرک طراحی کردند تا دید داخلی میسر نشود. آن ها در طراحی پنجره ها از طرح های گره چینی سنتی اصفهان استفاده کردند، اما متریال به کار رفته در آن جدید بوده و آن متریال “ترکیب کانفولیت و پودر سنگ” می باشد. در بخش های بعدی نیز قصد داریم نمونه نمای ویلاهایی که در سالهای اخیر در ایران اجرا شده اند را جمع آوری کرده و به اشتراک بگذاریم. این پروژه ها در مناطق مختلف ایران قرار گرفته و در سبک ها و طرح های مختلفی طراحی شده و به اجرا در آمده اند. از این رو خط معمار در این بخش مجموعه ای ۵۰ تایی از نماهای اجرا شده در چند سال اخیر ایران را جمع آوری کرده و همراه با لینک مطلب به اشتراک خواهد گذاشت.
بازسازی و طراحی “خانۀ حیات دار” برای طراحان تجربه ی باز تعریف روح معماری ایرانی با ظاهری امروزی بود. یکی از اهداف در طراحی نمای این پروژه کنترل نور بود. ساختمان اداری اطلس در یکی از مناطق تجاری استان همدان واقع شده است. آپارتمان مسکونی فرایبورگ، در خیابان فرایبورگ شهر اصفهان واقع شده است. این مجموعه درمانی در منطقه ی نجف آباد اصفهان قرار گرفته است. متریال به کار رفته در نمای این مجموعه مسکونی افزون بر سنگ تراورتن سفید با بافت های گوناگون، نرده و ورقه های فلزی با رنگ نوک مدادی و همچنین نوارهای چوبی می باشد. مجموعه ورزشی دشت نور در مازندران قرار دارد. این مجتمع تجاری دارای نمایی مدرن است و در شهر مشهد قرار گرفته است. طراحان با در نظرگرفتن بافت محلی و معماری شهر تهران، در نمای این ساختمان مسکونی، از تکنیک بازی رنگ با استفاده از آجرهای زرد استفاده نمودند. ساختمان تجاری-مسکونی مرز در شهر مرزی بانه در استان کردستان قرار دارد.
آپارتمان مسکونی بوستان یکی از پروژه های مسکونی است که توسط شهاب علیدوست طراحی شده و به اجرا در آمده است. در این ساختمان طراحان از آجر به عنوان متریال اصلی طراحی نما به کار گرفته اند. علاقه ی کارفرما به متریال آجر منجر به استفاده ی آن به عنوان پوسته دوم در نمای ساختمان همانند پرده نشد. از این رو پوسته دوم نما از لوورهای آلومینیومی عمودی پیش ساخته طراحی شد که به کرتن وال پشت آن می چسبیدند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. آجرها در نمای این ساختمان مسکونی به صورت عمودی به کار رفته و بافتی زیبا و جذاب در نما ایجاد کرده و علاوه بر ایجاد سایه به طراحان این امکان را داد تا بدون برش آجرها، پانل های مکعبی را با آجر اجرا کنند. در طراحی نمای شمالی آن از خانه های ابیانه الهام گرفته شد. طراحان با بهرهمندی از “الگوی فخرومدین” به طراحی نمای ساختمان پرداختند. الگوی ” فخرومدین” در قسمت کامل پوست دوم به گونه ای قرار دارد که نور ورودی و سایه از داخل را کنترل می کند.
با توجه به این که نمای اصلی این ساختمان در مجاورت بزرگراه کردستان است، طراحان این ساختمان را برای بهینه سازی در مصرف انرژی و کاهش سر و صدا ناشی از عبور ماشین ها، نما را دو پوسته طراحی کرد. طراحان برای پوشش نما از چوب استفاده کرده اند. متریال های به کار رفته در نمای ساختمان آجر، چوب و فلز هستند. ترتیب ستون های آجری در پاسخ به بازه های شهری در اطراف سایت است. در طراحی نمای این ساختمان دو مقیاس شهری و انسانی در نظر گرفته شده و ناظر در برخورد با این نما حس نزدیکی به آن را خواهد داشت. آن ها برای کاهش هزینه های موجود در ساخت و ساز، از برش های سنگ در سایز آجرهای سنتی استفاده کردند که در کنار چوب نمایی جذاب را ایجاد می کند. همچنین آن ها جهت جلوگیری از ایجاد لکه دائم در شیشه های گسترده ساختمان، از خط های افقی بیرون زدهای در هر طبقه در سرتاسر نما استفاده کرده اند که از جنس ورق می باشند. در سالهای اخیر معماران و طراحان ایرانی نمونه هایی از طراحی نمای ساختمان مدرن، کلاسیک و سنتی با کاربری های مختلف را به اجرا در آورده اند که در نوع خود بی نظیرند.
پوسته ی سفید نمای ساختمان برای حفاظت بیش تر بخش های درمانی فرا سایت senaghsh گرفته است. در مورد متریال، طراحان از رنگ های خنثی و سنگ هایی با بافت درشت و زبر برای این بلوک استفاده کردند. بافت نمای ساختمان های این منطقه در گذشته آجر بوده و امروزه تقریبا این بافت با ساخت و ساز ها جدید در حال از بین رفتن می باشد. در مجموع باید افزود که در این پروژه چنین ترکیبی از آجرها، قاب های آهنی و جزئیات تفسیری ساده از یک الگوی مدرن می باشد. طراحی و انتخاب مصالح نما، نمایانگر معماری سنتی ایران با تفاوت های جزئی در جزئیات است تا آن را با زندگی امروزی سازگار کند. یکی از دلایل آن ایجاد مکش و فشار و بر روی نما است تا اجازه دهد که هوای تازه به داخل ساختمان جریان یابد و در نتیجه نیازی به استفاده از دستگاه های سرمایشی وجود نداشته باشد.