توالی و ریتم ستونهای سفیدپوش سنگی نمای اصلی، فرم قطار را تداعی میکند و سایه روشن مطبوعی را زیر منحنی تیره سقف پدیدمیآورد. از اینرو موضوع لزوم طبقاتی و تقاطع غیر همسطح شدن این میدان و انتقال ترددهای خودرویی و پارکینگهای آن به زیر زمین، یا انتقال ایستگاه به بلوار مجلسی، و تبدیل مجموعه میدان و بلوار سبز موازی آن، به پلازای شهری و پارک خطی مجدداً مطرح شدهاست. مبلمان کردن صحیح و اصولی پلان، به طراحان کمک می کند که ایراداتی را که پلان آن ها دارد بینند و آن ها را اصلاح کنند. سوال دوم، برای این است که آنجا مشتریان دائمی و ثابت زیادی پیدا کند. را به شکلی زیبا و مهندسی گردهم آورد تا خریداران از اقصی نقاط کشور به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. پس شما موظف هستید که فضایی مختص پیدا کردن و حفظ این مشتریان طراحی نمایید. طراحی این ایستگاه، توسط مهندسین مشاور سینام تهیه شده و معمار طرح، هانی قدسی است. المان مقابل ایستگاه، مفهوم فضای ایستگاهی را کامل کردهاست. نزدیک به دو دهه پیش، پایه این المان تغییر زیادی کرد و کاربری تجاری یافت و پس از آن تبدیل به آبشار و آبنما شد.
به گزارش جامعه اقتصادی، اولین جلسه کمیته ایمنی با حضور مهدی هدایت شهردار منطقه و رئیس و اعضای کمیته ایمنی به همراه معاونین منطقه، شهرداران نواحی و مدیران سازمان آتش نشانی برگزار شد. شهردار منطقه با اشاره به شناسایی ۸۲ مورد موارد نا ایمنی از سوی آتش نشانی و ابلاغ آن به شهرداری منطقه گفت: در این خصوص ۵۵ مورد مربوط به ناحیه پنج، ۲ مورد در ناحیه چهار و ۲۷ مورد آن در نواحی یک، دو و سه است . طراحی نقشه معماری و تهیه پلان شهرداری فاز صفر شامل: طراحی پلان ها، مقاطع بر مبنای دستور نقشه، نماها، ضوابط و قوانین شهرداری منطقه با توجه به نیاز و سلیقه ی کارفرما و پروژه و توسط طراحان و مهندسین با مهارت و باتجربه شرکت انجام می شود. این مسئول پاساژ زنجانی ها، تالار طوبی، پارکینگ الماس ماهان و پروژه سهیل را از ساختمان های نا ایمن برشمرد و خاطر نشان کرد: ساختمان پاساژ زنجانی ها با فرسودگی بنا و بدون جان پناه از ساختمان های بسیار پر خطر محسوب می شود و در راستای حفظ جان شهروندان درحال فعالیت در این محدوده سریعا حکم دستور قضایی اخذ و مراحل قانونی آن اجرا شود. و پروژه به سرپرستی مرتضی کباری اجرا گردید.
در ضمن برگه های نظام مهندسی نیز به شیوه ای جزئی از این روند به حساب می آید. در این نشست مهدی هدایت شهردار منطقه ضمن تأکید بر برگزاری مستمر این کمیته خواستار صدور اخطاریه برای تمامی ساختمان های نا ایمن منطقه شدکه در صورت عدم رفع موارد نا ایمنی با دستور قضایی نسبت به تعطیلی آن اقدام شود. بازدید از پروژه الماس ماهان در راستای ارائه راهکار برای اصلاح رمپ پارکینگ و هماهنگی با اداره مشارکت ها و املاک برای راه اندازی پارکینگ های تجاری، هماهنگی با معاونت مالی در راستای رفع نواقص ایمنی ساختمان های شهرداری،لزوم اطلاع رسانی مخاطرات و موارد نا ایمنی به مجتمع های مسکونی منطقه، بازدید مشترک ناحیه دو و آتش نشانی از بازار پارچه احسانی و اعلام به هیئت امناء در خصوص تسهیل در تردد خودرو های امدادی و رعایت موارد ایمنی، استقرار مدیر Hse در مجتمع صنعتی برق علی آباد پاکدانه و رعایت ضوابط ایمنی کار، تهیه لیست اماکن و ساختمان های پر خطر هر ناحیه به تفکیک توسط اداره ساماندهی و ارسال به نواحی به منظور اطلاع رسانی و نصب بنر در مقابل این ساختمان ها از مصوبات کمیته ایمنی و رفع خطر از ساختمان های نا ایمن منطقه ۱۹ بود.
مبلغ و برآورد هزینه ها برای طراحی نقشه معماری بنای مسکونی به عوامل متعددی بستگی دارد. المان مقابل ایستگاه، با زوایا و انحناهای متناسب با ساختمان ایستگاه، طراحی شدهاست. گنبد این المان، متناسب با انحنای تاق سالنی ایستگاه، و فرم شاخههای تاج آن، مشابه بالهای ساختمان ایستگاه، طراحی شدهاست که بر شکوه فضا بیفزاید. سازه (المان) مقابل ایستگاه، متناسب با انحنای تاق سالنی ایستگاه؛ و فرم شاخههای تاج آن، مشابه بالهای ساختمان ایستگاه، طراحی شدهاست که بر شکوه فضا بیفزاید. جهت «سلام به حضرت» مسافرین ریلی، جانمایی مجموعه راه آهن مشهد به گونه ای انجام پذیرفت که با یکی از خیابانهای چهارگانه منتهی به حرم امام رضا، تقاطع داشته باشد تا زائرین و مسافرین ریلی، دیدگاهی به این بارگاه داشته باشند. بلوار و میدان راهآهن، تا پیش از احداث ایستگاههای قطار شهری، یکی از دروازههای شهر و یکی از سرسبزترین و زیباترین پارکها و تفریحگاههای شهر مشهد بود. با توجه به حجم بالای ترددها به مشهد مقدس و ترافیک سنگین جابجایی از طریق شبکه ریلی به پایتخت معنوی ایران، و همچنین دورنمای برقی شدن قطار تهران-مشهد و احداث راهآهن مشهد-گرگان، از سال ۸۷ ضرورت ایجاد ایستگاه دوم راهآهن مشهد توسط مسئولان و مقامات استانی مورد تأکید قرار گرفته بود.
این طرح شامل احداث و افزایش خط ها و سکو های قبول و اعزام، توسعه کارخانجات تعمیرات واگنهای مسافری، ملزومات مورد نیاز در ایستگاه، و همچنین طراحی و احداث ترمینال شماره دو است. آنها هستند که بخش زیادی از فروش و سود را تضمین میکنند و توسعه کسب و کار به وجود آنها بستگی دارد. هر ساختمان تجاری از چند بخش تشکیل میشود؟ ساخت چند ايسنگاه پايانه در چند جاي شهر، موجب ميشود که ايستگاه اصلي شهر، کمتر درگير مسافرين شده و بيشتر به کارهاي مديريتي، فني و برنامه ريزي بپردازد، ضمن اینکه ترافيک خيابان هایي که در زمان ساخت ایستگاه اولیه، در حاشیه بودند و امروزه در هسته مرکزی و پر ازدحام شهر قرار گرفته اند، نيز کاهش مي يابد و دسترسي جمعیت به خيابانهاي حاشیه ای تر، باعث کاهش گره های ترافیکی هسته مرکزی شهر و افزايش امکانات بهره برداري مسافران از تاکسي ، اتوبوس و مترو، و پارک کنار خيابانها می شود. بدین ترتیب ضمن ادای احترام به دستاورد پیشینیان، تداوم و تکامل آن را در قالب طرحی جدید عرضه نموده است. مطالعات تکمیلی در حال انجام است و به محض پایان مطالعات و بعد از تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
معماری ساختمان تجاری، شرایط و ضوابط خاص خود را سایت senaghsh دارد. از یک طرف همه ی خواسته های کارفرما باید اعمال گردد و از یک طرف دیگر باید ضوابط و قوانین و مقررات شهرداری، آتش نشانی و تمام استانداردهای دیگر باید لحاظ شود. آخرین کاری که برای تمام کردن و تکمیل طراحی نقشه باید انجام شود، مبلمان کردن پلان به روش صحیح و اصولی است. توجه کردن به همین نکات کوچک و بزرگ باعث میشوند که تمام بخشهای ذکر شده را به شکلی خلاقانه، کاربردی و نوین طراحی نمایید. در مورد مکان سنجی این پروژه ، روبروی ایستگاه فعلی در بلوار مجلسی، روبروی شهرک طرق جنب فرودگاه شهید هاشمی نژاد، و جنب ایستگاه فعلی، به عنوان گزینه های جانمایی این ایستگاه ذکر شده اند. البته این نکته قابل ذکر است که با توجه به این اصول می توان طراحی نقشه ساختمان های دوبلکس و ویلاها را نیز پیش برد. در آخر بعد از چند بار اصلاح و ارسال کردن طرح به دفتر خدمات به شیوه اینترنتی و یا حضوری، بالاخره طرح نهایی تصویب می شود که قابل تایید شهرداری، آتش نشانی، کارفرما و دیگر نهادهای ذیربط می باشد.
علاوه بر حذف اختلاف سطح برای امکان حضور و تردد راحتتر مردم، ساماندهی و اصلاح جدارههای تجاری جنوبی میدان و افزایش نفوذپذیری بصری در جدارههای غربی و شرقی میدان مورد توجه قرار گرفتهاست. همچنین برای داشتن ورودیهای مختلف و کارآمد ساختمان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کردهاند. نمونههای موفق به ما میگویند که حتی در معماری بخش سرویس بهداشتی هم باید طوری عمل کنید که وقتی مشتریان وارد آنجا شدند، به راحتی تشخیص دهند که آنجا سرویس بهداشتی یک ساختمان تجاری میباشد. اما، واقعیت این است که وقتی مورد دوم یعنی ایجاد حس تعلق خاطر در مشتریان و حتی کارکنان یک ساختمان تجاری رخ بدهد، مورد سوم هم شکل میگیرد. در این گزینه، تراز شهر با محوریت ایستگاه مترو مورد توجه قرار گرفتهاست و تلاش گردیده که ایجاد پیوستگی و یکپارچه سازی عرصه میدان با ضلع جنوبی به کمک طراحی عناصر کف و بدنه سازی صورت پذیرد. زاویه این تاق، برابر با زاویه پل ورسک طراحی شده و خود بنا به شکل بالهای فروهر و با الهام از معماری اشکانی هاترا وتیس پون طراحی گردیدهاست.
این درک و شناخت، اتفاقا به ایجاد حس تعلق خاطر برای افراد هم کمک مینماید. در شکل اولیه ایستگاه، سالنهایی در مرکز محوری ایستگاه قرار داشت که علاوه بر کاربری اداری، باعث کاهش افق دید در جانب دیگر ایستگاه و حس عمق بیشتر و احساس عظمتی از امتداد یافتن سقف ایستگاه تا پس از افق دید می شد. برای اقدام درست، چند مورد را مثال میزنیم تا بتوانید باقی مسائل را خودتان آنالیز کنید. اساسا تعلق خاطر و وفاداری در «برندینگ» موضوع مهمی است و شما نیز باید این مسائل را در معماری بنا لحاظ کنید. همچنین گونه ديگر ايستگاههاي طبقاتی نيز وجود دارد که در آن، ساختمان مسافر، بر روي فضاي بالاي خطوط ايستگاه بنا می شود. یک مزیت دیگر که از جمله مزایای مثلثی شکل بودن ساختمان میباشد، وجود ارتباط بصری خوب بین بخشها است. شکل ظاهری مبلمان قسمت های مختلف را حفظ کنید. تراکم مبلمان را در یک اندازه مشخص حفظ کنید. هدایت ادامه داد: پس از احصاء موارد نا ایمنی در واحد های صنعتی، اداری، تجاری نسبت به ارسال رونوشت اخطاریه به اتحادیه ها، سازمانهای خدماتی و مقام قضایی اقدام شودتا وظایف اعضا مشخص و پیگیر موارد مطرح شده باشد .
در یک سازه مسکونی در بیشتر مواقع کارفرماها فقط به داشتن نقشه فاز یک اکتفا می کنند اما وقتی که کار به اجرا رسید، در صورتی که در محیط ها و فضاها طراحی داخلی از اهمیت بسیار خاصی برخوردار باشد، درخواست پلان فاز دو و همچنین دیتیل های اجرایی می کند. اما در دوره مدیریت تقیزاده خامسی بر شهرداری مشهد، طرح احیا میدان راهآهن با هدف بازتعریف عرصه عمومی، اجرا شد و پایه المان، مجدداً به شکل اولیه بازگشت و کاربری آن، گالری و نمایشگاه آثار هنری تعریف شد. اما امروزه با خارج کردن ورودیهای ایستگاه مترو از میانه میدان، و افزایش حجم تردد و پارکینگ (ترافیک تاکسیها، مسافربرها و خودروهای شخصی و پایانه اتوبوسها)، تبدیل به فضایی آسفالت و نابسامان و با انواع رفت و آمدهای ترافیکی و ازدحامی شده که فضای آرامش بخش و سبز آن محوطه را، نابود و زیباییهای آن را آشفته کردهاست. و اما سوال سوم، نحوه اثرگذاری بر رفتار و سبک زندگی افراد است. در حال حاضر، طرح جامع توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه مشهد در حال پیگیری و برنامهریزی است.
این بنا در بدو ورود، با نیمه سقفی معلق و عظیم، به مسافران خوش آمد میگوید. گروه مهندسی آیتیس با بهره گیری از متخصصین مجرب IT و کارشناسان املاک اقدام به طراحی سامانه اطلاع رسانی و فروش مجتمع های تجاری و برج های ایران با نام www.itiss.irنموده است. طراحی مسیرهای دسترسی در یک ساختمان یا مجتمع تجاری که اصطلاحا سیرکولاسیون هم به آنها گفته میشود، اولین قدم برای معماری آنجا هستند. مثلا فضاهای تاسیساتی، غذاخوریها، سرویس بهداشتی، مسیرهای انتقالی و مسیرهای ارتباطی در همه آنها تا حدود زیادی مشابه میباشند. اگر شما فضاها و بخشهای مشترک و عمومی را طوری طراحی کنید که نتوان تشخیص داد آنها برای یک ساختمان اداری معماری شدهاند یا تجاری، عملا شکست خوردهاید. بعضی تقریبا به شکلی همسان و بعضی دیگر به شکلی ویژه طراحی میگردند. با داشتن یک چارچوب اختصاصی و ویژه که براساس پاسخهای ۳ سوال ابتدایی شکل گرفتهاند، باید معماری تک تک بخشها را آغاز کنید. سپس با عبور از آرایهای از ستونها، به سالنی با تاقی مرتفع میرسد که که بلند مرتبگی سقف آن، عظمتی را در ذهن بیننده ایجاد میکند. ۱ به منظور ایجاد عرصه شهری، تجهیز شده و قاب دسترس به همراه ساماندهی و تجهیز تراز شهر و ارتباطات عمودی بین ترازهای گوناگون شکل گرفت.
ایستگاه راهآهن مشهد شاخصترین ساختمان متعلق به جریانهای معماری معاصر در مشهد بودهاست. مدیرکل راهآهن خراسان رضوی در شهریور ۱۳۹۸ بیان داشت که زیرزمین ایستگاه راهآهن مشهد نیز، سالن ترانزیت خواهد شد. هدایت در خصوص رعایت اصول ایمنی در تالار طوبی بر پیگیری درخواست مالک این تالار در خصوص بازسازی پله فرار و هماهنگی با اداره املاک تأکید و خواستار اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی مبنی بر اطفاء حریق برای این مکان شد. مزیتی که بازپیرایی سال ۹۷ دارد، این است که اطراف المان، باز است و جزئیات آن، با درختان فراوان طرح قدیم، پوشانده (ماسکه) نشده است. طراح این المان، یعقوب دانش دوست میباشد. فضایی که برای افراد متعددی جذاب، راحت و دوست داشتنی باشد. این وظیفه معمار است که ارتباط تصویری قوی را بین بخشهای ساختمان به وجود بیاورد. به عنوان مثال، شهر شانگهای چین، دارای چهار پورت و پایانه ریلی بزرگ است. این تقاطع غیرهمسطح، به عنوان “پل سلام” شناخته می شود. مسلما طرح ها و پلان های فاز یک، زیربنای همه ی مراحل بعدی می باشند. هیچ وقت مقیاس ها و اندازه های استاندارد بلوک ها را تعویض نکنید.
پس شما نیاز دارید که مشتریان ثابت بالقوه آنجا را بشناسید. پس از انقلاب، نام ایستگاه نادرشاه (اولین ایستگاه پس از ایستگاه راه آهن مشهد)، به “ایستگاه سلام” تغییر نام یافت. در ايستگاههای راه آهن طبقاتی ، خطوط راه آهن، در دو طبقه ساخته مي شود و بناي ايستگاه، به گونه اي است که براي هر طبقه، دسترسي جداگانه سکوي مسافر، فراهم می شود. در شهرهای بزرگ، گاه چندین ایستگاه و پورت ریلی وجود دارد و هر یک، مسئولیت خطوط و مسیرهای معینی را بر عهده می گیرند تا از تراکم و درهمپیچیدگی خطوط، کاسته شود. این ایستگاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهاست و در گزارشی که در صفحه اول اکثر روزنامههای زمان افتتاح انتشار یافت، گفته شد که ایستگاه راهآهن مشهد بزرگترین ایستگاه راهآهن کشور (تا پیش از مطبق نمودن ایستگاه راهآهن تهران) است. ↑ «ایستگاه راهآهن شهر مشهد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید». ↑ «شهردار مشهد – شهردارگرام». ↑ «شهردار مشهد – روزنامه شهرآرا». ↑ «شهردار مشهد – روزنامه شهرداری مشهد». ↑ «روزنامه شهرداری مشهد». ↑ «بهسازی میدان راهآهن». همچنین مصوبات کارگروه ملی زیارت و هیئت دولت، احداث یک ترمینال دیگر در ایستگاه مشهد را لازم دانسته است.
برای مثال بعد از چند بار رفت و آمد به این مکان، محل قرار گرفتن مسیرهای انتقالی، سرویس بهداشتی، فروشگاههای مورد علاقه و کافی شاپ و رستوران را به خاطر بسپارند. در بازطراحی میدان در سال ۱۳۹۷، گرچه فضای پارکی (چمن و تراکم درختی) حذف شده است، ولی پارکینگ و مسیر تاکسی ها و خودروهای شخصی، به جوانب میدان منتقل شده و قسمت مرکز میدان، از رفت و آمد خودرویی، پاکسازی و آرامش بخشی شده است. ایستگاه راه آهن تازه تاسیس رشت، با الگوبرداری از معماری ایستگاه راه آهن مشهد، بازطراحی شده است. در طراحی ایستگاه رشت، طراح به استقبال ایستگاه مشهد (در معماری) رفته و طرحی نو و لحنی جدید از آن ارائه کرده است. در مورد المان ایستگاه راهآهن مشهد پیشتر گفته میشد با توجه به نزدیکی مقبره نادرشاه با این محل، این المان از کلاه افشاریان و تاج نادر الگوبرداری شده بود تا به پایتختی مشهد در دوره افشاریان اشاره کند و تندیسهایی از مفاخر اشکانیان، افشاریان، و سامانیان نیز توسط حسن ارژنگنژاد در اطراف آن قرار گیرد.
انواع فضاهای باز، نیمه باز و بسته را به خوبی در کنار همدیگر بچینید تا احساس اضطراب، خفگی یا گمشدگی به مشتریان دست ندهد. همچنین در شهرهايي که ترافيک مسافري زيادي دارند، در کنار ايستگاه اصلي راه آهن، در نقاط مختلف شهر نیز چندين ايستگاه کمکی ساخته می شود که اين ايستگاهها، با ایستگاه مرکزی و با يکديگر متصل هستند. باید در طراحی ساختمانهای تجاری که رضایت عموم افراد در آنجا اهمیت زیادی دارد، از کنار هم قرار دادن فضاهای بسته یا فضاهای باز اجتناب کنید. هر کدام از ساختمانهای تجاری از بخشهای مختلفی تشکیل شدهاند که بعضی از آنها مشترک و بعضی دیگر هم، ویژه همان مورد هستند. این موارد، جزء موارد مشترکی هستند که حین ورود به هر نوعی از ساختمانهای تجاری با آنها مواجه خواهید شد. یک معمار برای طراحی یک فضای مسکونی، باید به مواردی توجه کند که شاید برای طراحی فضای اداری به آنها نیازی نیست یا آن اهمیت را ندارند. مشتریان ثابت یک مجتمع تجاری رفته رفته نوع پوشش خود، سبد خریدشان، نوع رفتاری که هنگام خرید دارند و شکل روابط اجتماعی که در آن فضا برقرار میکنند، را براساس آن مجتمع تجاری شکل میدهند. جامعه اقتصادی؛در اولین نشست کمیته ایمنی و رفع خطر از ساختمان های نا ایمن منطقه ۱۹ بر لزوم اطلاع رسانی مخاطرات و رعایت موارد نا ایمنی به مجتمع های مسکونی تأکید شد.
وقتی مطمئن شوید که برای آن ساختمانی که قصد طراحیاش را دارید، چه مولفههای باعث میشوند که کارایی آن بنا برای فروش و تجارت بیشتر شود، آن مولفههای مورد نظر را به بهترین شکل طراحی خواهید کرد. تنها نکته ای که در طراحی ساختمان های ویلایی و یا یک طبقه باید در نظر گرفته شود این است که با توجه به عدم استفاده از باکس پله و آسانسور در این بناها و این که باید به طور مستقیم از قسمت حیاط (بناهای شمالی) یا از خیابان (در مورد بناهای جنوبی) وارد خانه شد، طراحی قسمت ورودی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید برای آن حوصله، دقت و زمان زیادی در نظر گرفته شود. دیتیل های طراحی داخلی را هنگام مبلمان پلان در نظر بگیرید. این ویژگی، باعث میشود که مشتریان به درک و شناخت بهتری از فضای داخلی ساختمان دست یابند. ایوان و بالکن وسیع فوقانی جنوبی ایستگاه نیز که دیدگاه و بام شهر مشهد بود، به واسطه اشتراک مسیر با قسمت اداری ایستگاه، امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و کاربری رستورانی و کافی شاپی خود را از دست داده است. این مجموعه فضا و همچنین “ایوان بدرقه” (بالکن ایوان شرقی) ایستگاه، به تدریج به واسطه افزایش مسافر و ازدحام سفرها، برچیده و به فضای سالنی اضافه شدند.